VivanDivan

VivanDivan

måndag 11 mars 2013

Om man skulle bygga sig ett uterum och byta alla fönster

Halloj vänner! Jag satt och kikade lite på fönster här för vi har funderat på att byta fönster i hela huset. Det är ju ett jätteprojekt och vi måste nog göra det i samband med att vi gör om fasaden så det passar. Vi tänkte ju rappa om fasade vit och så vill jag ha ljusgrått foder runt fönstren och de fönster vi har nu är visserligen i bra skick men tänk vad snyggt med såna där gamla med trä-spröjs bara upptill ni vet. Lite allmoge kanske det heter, jag vet inte så noga. Men snyggt är det och det skulle passa så bra till vårt lantliga hus.

clip_image001

Ett annat krav jag har på nya fönstren är att de ska vara treglas eller tvåglas som man INTE behöver öppna emellan när man tvättar som vi har nu. Ett himla besvär att tvätta kan jag lugnt säga. Dessutom måste det vara energiglas som håller värmen i vårt stora hus och något ljudisolerande eftersom vi har en stor väg rätt nära.

clip_image002

I vårt sovrum uppe har vi nya fönster och de är vändbara och det är ju så himla praktiskt….

clip_image003

Osså är det det där med spröjs. I hus jag bott i förut har vi haft sån där fuskspröjs som man bara tar bort när man ska tvätta. Praktiskt men jag tror nog jag vill ha riktig spröjs. Känns mer rejält och snyggare även om det blir mer lättvättat med lös spröjs…

clip_image004

Och när jag ändå håller på med fönster och fasad, varför inte bygga mig ett uterum? Vi har ju ingen altan heller och det drömmer vi också om och det här nedan var ju så snyggt och där kan man sitta läääänge på hösten och ta vara på sensommaren länge. Sånt här vill jag ha :-)

clip_image005

Ja ja, vad är väl en bal på slottet. Drömma får man ju men jag vet vilket jobb det kommer bli och pengar kommer det kosta men vi har vår lista med projekt som vi får beta av vartefter :)

Alla bilderna ovan har jag lånat från Kronfönster som verkar ha vettiga priser och underhållsfria fönster samt energitänk vilket ju också vore ett önskemål. Att måla fönster titt som tätt känns ju sådär och där finns även små videos om hur man väljer fönster och där sitter jag nu och kikar och drömmer :)

♥ Puss & Kram ♥

/Vivvi

6 kommentarer:

  1. Ja detta med fönster är ingen lätt historia men jag håller med om att riktig spröjs är finare , hoppas ni hittar fönster som ni blir nöjda med. Kram Nilla

    SvaraRadera
  2. Det är bara att drömma på... :)
    Finns inget vackrare än fina fönster på ett hus och glasverandor.
    Själv drömmer jag om mitt badrum som så småningom ska fixas till.
    kram och trevlig kväll

    SvaraRadera
  3. Gud vilket uterum på sista bilden! När det gäller spröjs, jag har precis flyttat från hus med spröjsade fönster. Äkta spröjs alltså. Det var ett stilla h-vete att putsa dom fönstren! Kör fusk! Kram

    SvaraRadera
  4. Om man skulle flytta ut på landet och köpa ett hus och bygga till ett uterum ;-) Börjar med att drömma lite om nya köksluckor tror jag. Viktigt att drömma lite!

    Kramar

    SvaraRadera
  5. Det är så vackert med fönster i gammal stil. Har själv fasta spröjsade fönster på hela huset. Det är ett jobb att putsa. Som tur är har jag sedan många år en prisvärd fönsterputsare som jag anlitar en gång per år. Dessemellan tar jag mer på ytorna vid behov. Kör på din dröm tycker jag. Uterummet får väl bli på sikt gissar jag? Ni har väl en massa andra projekt före gissar jag? Kram!

    SvaraRadera
  6. Tjusigt! Vi är i färd med att byta ut våra gamla fönster nu också, dock tappar vi charmen hos våra gamla träfönster eftersom vi sätter in aluminium istället. Vi har offert på runt 5000 kr per fönster ink moms. är det vettigt tror du som ju har erfarenhet? Kollar man här så verkar det vara lite dyrt: http://fönster-byte.se/debatt/dela-med-dig-fragor-offerter-och-tips-kring-fonsterbyten/ Hur som helst, kul med fina bilder & tack för bra blogg!!

    SvaraRadera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar